De laatste artikelen

Hete discussies

advertentie

Cabriorijden tegen de files
Gepost op 23-04-2008 om 8:30 door W0o0dy in Cabrio, Columns, Verkeer

CabriorijdenNa jarenlang machteloos gepruts op Verkeer en Waterstaat heeft de nieuwe minister, onze lieveling Camiel Eurlings weer eens wat geritseld waardoor het allemaal beter moet worden. Ga dus gerust weer wat verder van je werk af wonen en wacht geduldig af tot de files als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of tot je een ons weegt, net wat eerder komt. Maar…

Toen ik gisteren weer eens met de cabrio naar het werk reed vielen me een aantal andere weggebruikers op. Ze reden nogal onrustig en ongeduldig en bleven maar drukken bij m’n achterbumper terwijl ik ook maar achter de voorganger aan hobbelde over de zoveelste weg met inhaalverbod… Dan valt trouwens ook op dat diesels ondanks de mooie marketingpraat en alle ontwikkelingen nog steeds een onprettig luchtje verspreiden en ook nog steeds duidelijk hoorbaar aanwezig zijn.

Ondanks dat alles kwam ik toch relaxt en vrolijk op mijn werk aan. Keurig op tijd omdat ik alle files omzeild had door te rijden over kleine wegen… Regelrecht sluipverkeer zouden veel overheden dit noemen. Ik hoop dat niemand op het idee komt om dit ook weer te gaan verbieden, want het werkt en niemand heeft last van die paar auto’s die van dit soort kleine weggetjes gebruik maken… Maar dat was niet mijn punt.

De reden dat ik weer eens een column schrijf is dat ik net als Camiel een briljant plan heb tegen al die verkeersellende. Het fiscaal stimuleren van cabrio’s!

Nou zullen een aantal mensen roepen dat ik gek ben, en dat klopt. Maar toch heb ik wel wat argumenten dus lees even mee.

Door een open dak ben je als cabriorijder meer dan gemiddeld bewust van je omgeving. Je hoort vogeltjes, je ziet van alles en dat is niet alleen leuk, maar je gaat er ook voorzichtiger van rijden. Door een open dak ben je kwetsbaarder en daar hou je rekening mee. Omdat je tijdens het rijden van de omgeving kunt genieten rij je vaak minder gehaast en vaak ook minder hard. Door ontspannen te toeren reageer je beter op onverwachte situaties en minder agressief als iemand een keer een foutje maakt. Daarnaast laten de meeste mensen die cabrio rijden het wel uit hun hoofd om middelvingers op te steken laat staan mensen af te snijden… Iedereen kan je namelijk zien zitten en je kunt je niet in dat koekblik verschuilen.

Als er nou eens veel meer mensen cabrio zouden rijden en via allerlei kleine wegen in een relaxt tempo naar hun werk zouden rijden ipv iedere dag te stressen in de file op de snelweg, zou dat niet veel beter zijn? Zouden die mensen niet vrolijker zijn op het werk, frisser omdat ze even lekker de wind door de haren hebben gehad? Productiever omdat ze de dag beginnen met goede positieve energie in plaats van chagrijnig en moe van alle agressie en inspanning van de files? Zouden de autowegen niet leger zijn als er minder auto’s zouden rijden, zou de doorstroming niet beter zijn als we allemaal beter zouden opletten en ons niet konden verschuilen achter de ramen en raamstijlen van onze leasebakken?

Dus… Ik pleit voor het onmiddellijk verlagen van de BPM voor cabrio’s en het verlagen van de bijtelling voor leaserijders die met opendakje via de sluiproutes naar hun werk rijden… Het kost een beetje belasting, maar de winsten zijn gigantisch natuurlijk. Minder agressie en minder files kortom… Blije mensen! Dat willen we toch allemaal?

Een laatste puntje (om nog wat meer steun voor mijn plan binnen te halen): cabriorijden met een dieselmotor, dat kan natuurlijk niet. Dat geratel en die lucht dat is niet goed voor je, dus dat moeten we maar niet meer doen. Weg met die dingen.




Gerelateerde artikelen


47 Reacties op “Cabriorijden tegen de files”

  • StormRAM schrijft (23 April 2008 om 8:40 ):

    Ik ben voor dit ‘briljante plan’, cabrio’s zijn cool! Of ben ik nou ook gek? :P
    WOoOdy for President! :lol:

  • geelhoed schrijft (23 April 2008 om 8:50 ):

    Nog een argument is dat cabrio’s minder ongevallen hebben!

  • mattie schrijft (23 April 2008 om 8:57 ):

    Briljant idee en nog goed voor het milieu ook(rustiger rijden, is zuiniger rijden).

    @geelhoed Kunnen we beter allemaal kampeerauto nemen, staan we ook niet meer in de file.

  • B100 schrijft (23 April 2008 om 9:04 ):

    Zeker goed idee, ik ga voor de M3 cabrio. Lekker rustig toeren door de natuur en naar de vogeltjes luisteren. Ik zal beloven ‘m niet uit te lenen aan Paul Vlasblom natuurlijk..

  • 330i Cabrio E93 schrijft (23 April 2008 om 9:21 ):

    Met de cabrio rij je voornamelijk wel rustiger maar als jij een fijne motor er in hebt hangen wil je het gaspendaal ook wat vaker in trappen om het fijne geluid te horen. Dus dit spreekt elkaar wel weer tegen….

    Al met al geniet en rij je vaker wel rustiger, het is lekker weer, zonnetje staat hoog, vogels fluiten en terrasjes afstruinen…

  • Ejay schrijft (23 April 2008 om 9:21 ):

    En daarom rij ik dus cabrio.

  • Tim schrijft (23 April 2008 om 9:21 ):

    Leuk idee, maar dan alleen om t goedkoper maken. Wij hebben hier thuis ook een cabrio, een s2000 (niet om op te schepppen, maar dan begrijp je waarom) en daar wordt toch vaak niet heel rustig mee gereden…Daarom denk ik dat als je een sportievere cabrio (nu was de benoeming van de auto dus nodig) rijdt je niet heel rustig rijdt. Ik bedoel, wat is er fijner, om met het dak open volgas op te trekken? Heerlijk 9000 toeren maken…nou weinig natuurlijk!

  • Boxster schrijft (23 April 2008 om 9:21 ):

    Briljant idee WOoOdy! Nog een voordeel van cabrio rijden: je houdt je hersens koel en komt zo op briljante plannen! ;-)

  • Racer X schrijft (23 April 2008 om 9:23 ):

    Leuk stukje, W0o0dy!

    Hoewel ik geen cabrioliefhebber ben (motorrijden is voor mij dé openlucht-sensatie) juich ik dit als autoliefhebber van harte toe. Mensen moeten blijkbaar meer van hun auto gaan houden voordat ze hun achterlijke gedrag op de weg achterwege laten. Een cabrio is daar misschien wel een ideale oplossing voor.

  • VonStroke schrijft (23 April 2008 om 9:28 ):

    Waarom ook niet, ik zou niet meteen een cabrio kopen, maar in het algemeen kan zo’n regel nooit slecht zijn. Waar ik wel volledig achter sta is het fiscaals stimuleren van auto’s die op benzine rijden (benzine in het algemeen goedkoper maken?). Ik train vaak met de fiets en als je 400km in een week doet met de fiets dan merk je pas hoezeer al die diesels een pest voor het milieu zijn.

  • Charles schrijft (23 April 2008 om 9:36 ):

    Het dak maakt een auto sterk, als iedereen cabrio zou gaan rijden zullen er veel meer ongevallen zijn. en dat je je kwetsbaarder zou voel is natuurlijk waar, maar er zijn ook van die mafkezen(waaronder ik) die dan juist harder gaan rijden. ik vind dat dat me nog meer een adrenaline kick geeft als ik het gaspedaal van mn slk 350 intrap(niet om om te scheppen, net als tim)

    maar zo zie ik het, wel leuk stukje

  • Svenska Aeroplan AB schrijft (23 April 2008 om 9:38 ):

    Helemaal mee eens!

    Rij zelf een Classic Saabje Cabrio en dat is ook gewoon genieten…
    Heel herkenbaar dat je er echt anders van gaat rijden

  • Alwin schrijft (23 April 2008 om 9:41 ):

    Goed plan, ik heb sinds een paar weken een cabrio en het nodigt inderdaad uit tot lekker rustig rijden.

  • chairman schrijft (23 April 2008 om 10:04 ):

    Ik ben het helemaal met je eens, in een cabrio ben je veel relaxter en geniet je veel meer van de omgeving. Maar je raakt ook een belangrijk punt; secundaire wegen.
    Nederland heeft haar secundaire wegennet volstrekt verwaarloosd. Als er in Duitsland een file ontstaat, is er bijna altijd een U-route beschikbaar over een Bundesstrasse. Dat is goed doordacht en voorbereid. De ‘provinciale’ wegen ontlasten zo de hoofdroutes. Duitsland is natuurlijk dunner bevolkt, maar hier maken we van elke doorgaande weg een woonerf met drempels, rotondes en veel te veel opritten. Vervolgens wordt dan iedereen geweerd omdat het dan ’sluipverkeer’ zou zijn. Hoezo sluipverkeer, het is toch gewoon de openbare weg?

  • Charles schrijft (23 April 2008 om 10:13 ):

    @chairman

    Het hangt er ook maar net af wat voor wagen je rijdt.
    en wat voor een situatie, als er een auto-geile puber naast je zit die zegt: trap in trap in. (onzin)

    qua sluiproutes ben ik het met je eens.
    Er wonen zeikende mensen in Nederland, die vinden het vervelend als je langs hun huis rijd. Ik vind dat het gebruiken van ”Sluiproutes” een tijdelijke kleine oplossing is voor het file probleem.

  • Bisazza schrijft (23 April 2008 om 10:26 ):

    @Charles.

    Laat jij je dan beïnvloeden door een autogeile puber?

  • Jandepandaman schrijft (23 April 2008 om 10:45 ):

    Goed- WOoOdy for President!!!

    En nu- Waar is mijn blikopener opdat ik mijn ouwe geslotenkoekblikPandaatje tot Cabrio kan openen…

  • W!d schrijft (23 April 2008 om 10:46 ):

    uh.. W0o0dy, bedankt hoor.. dus door jou moeten we dalijk rekeningrijden?

    Ik heb geen cabrio, maar als ik wil genieten.. dan stap ik m’n oude mini :) dat werkt ook

  • W0o0dy schrijft (23 April 2008 om 10:51 ):

    Een punt dat niet zo expliciet in het artikel maar voren komt maar wat wel belangrijk is, door ons opgefokte en intolerante gedrag veroorzaken we vaak stress en chagrijn bij anderen. Als we meer rijden alsof we in een cabrio op stap zijn dan zal iedereen beter af zijn. Gewoon iets voorzichtiger, een beetje meer geduld en gewoon wat aardiger voor elkaar dan zal het echt beter gaan qua files..

  • Sorcerer schrijft (23 April 2008 om 10:57 ):

    Diesels met roetfilter vind ik anders prima ruiken (je ‘ruikt’ echt dat het gefliterd is)… Verder prima plan hoor, alleen nog even nadenken over welke cabrio ik dan neem…

  • .Memphis. schrijft (23 April 2008 om 11:02 ):

    Leuk stukje.
    Die mij dan maar zo’n Lambo LP640 Roadster bommetje tegen verminderde prijs. Relaxter rijden zal er wel niet van komen, maar ik zal tenminste volledig ontspannen op m’n werk aankomen, dat moet ook voor iets tellen ;).

  • Charles schrijft (23 April 2008 om 11:02 ):

    @Bisazza

    Nou, als je even leest wat er aan het einde van de zin staat?

  • DRU schrijft (23 April 2008 om 11:04 ):

    Waar ik woon zijn de sluiproutes helaas allemaal verboden op de filemomenten. :(

    Desalniettemin is het wel gezellig om met z’n allen in een cabrio op de snelweg vast te staan. Dat is minder onpersoonlijk omdat ik echt een conversatie kan hebben met de buurvrouw links naast me in de 8C spyder of rechts van de Drophead de schone buurvrouw in de Volante. Naast vogeltjes horen we natuurlijk dit http://www.youtube.com/watch?v=plUy7Me_f... uit de speakers.

  • bmw schrijft (23 April 2008 om 11:12 ):

    Nog een tip: met zijn allen weer met oudere auto’s gaan rijden. Ze remmen minder goed en geven je niet het gevoel heerser over het asfalt te zijn. Dit maant zeker aan tot afstand houden (de paradox van de technologische vooruitgang)…

  • Charles schrijft (23 April 2008 om 11:30 ):

    @ bmw

    Mooie filosofie

  • Roy schrijft (23 April 2008 om 12:06 ):

    Is het niet zo dat als je cabrio rijdt, je sneller bent afgeleid door je omgeving en daardoor eerder een ongeluk kan veroorzaken?

    @bmw

    ik heb al eens in een oude auto gereden met trommelremmen rondom, dat was eens maar nooit meer!

  • Klassiekerrally schrijft (23 April 2008 om 12:24 ):

    W0o0dy, je hebt helemaal gelijk!
    Een klassieker heeft een vergelijkbaar effect. En een klassieke cabrio is natuurlijk helemaal top :)

    Damn… Ik moet de MGB klaar gaan maken!

  • niels schrijft (23 April 2008 om 12:33 ):

    super idee,
    maar?
    In de winter dan ? :D
    flinke aanjager erin, zoals de saab 9-3 :P

  • Ejay schrijft (23 April 2008 om 13:25 ):

    @ niels stoelverwarming op max, sjaal om, muts op en gaan.

  • Svenska Aeroplan AB schrijft (23 April 2008 om 13:29 ):

    @ Niels:

    Als het droog is: open die kap!

    Inderdaad met stoelverwarming en kachel vol aan is dat errug goed te doen in je Saabje!

  • mark996 schrijft (23 April 2008 om 13:35 ):

    Ik had toch verwacht dat jullie een stukje vindingrijker waren…………

    Mijn oplossing: Motor rijden.

    Dit combineert een groot aantal van de argumenten die hier worden genoemd met het enorme voordeel van het feit dat een motor minder ruimte inneemt op de weg.
    Dus even samengevat:

    - Beter overzicht door vrij zicht en hogere positie (je kijkt over auto’s heen)
    - Kwetsbaarder, en dus alerter (en dus automatische opruiming van slecht oplettende rijders >:)
    - Vlotter rijgedrag (acceleratie bij stoplichten)
    - Minder ruimte nodig dan auto’s (tevens minder parkeerproblematiek
    - Voor minder geld brute prestaties :D:D:D

    Kortom, allemaal morgen nog een motor kopen

  • RobTWo schrijft (23 April 2008 om 13:43 ):

    @ mark996: is ook een erg goed idee, en de reden waarom komend jaar bij ons de cabrio ingeruild gaat worden voor een motorfiets.

  • Charles schrijft (23 April 2008 om 14:14 ):

    Klinkt wel verrot, je rijd op een motorFIETS.

  • Joe schrijft (23 April 2008 om 15:12 ):

    Motoren hebben misschien meer toekomst (om diverse redenen), maar voorlopig ga ik helemaal in je verhaal mee. Ik rijd vaak naar diverse locaties (meestal voor werk of sociale contacten) met m’n Toyota MR2 uit 2000. Altijd genieten, vooral het groeten van en naar andere petrolheads en de koppendraaiende medeweggebruikers, en het is vaak nog sneller ook omdat je de snelwegen minder snel opzoekt.

    Toch kunnen zelfs die heerlijke provinciale wegen nog wel eens vast staan, zoals toen de A73 afgelopen maandag was afgesloten. Dan helpt zelfs cabrio-rijden niet…

  • M Freak schrijft (23 April 2008 om 15:19 ):

    Goed…waar zijn de sleutels van mijn LP640 Roadster gebleven?! ;)

  • Markus schrijft (23 April 2008 om 16:02 ):

    Uhm… als je het gebruik van sluiproutes niet in de belangstelling wilt hebben, dan moet je er niet over schrijven in een blog wat door honderdduizenden wordt gelezen.

    Geldt een cabrio waar je dan permanent je hardtop op laat zitten ook? Ik hou niet zo van cabriorijden.

  • bmw schrijft (23 April 2008 om 16:03 ):

    Of een moto nu minder plaats inneemt op de weg (indien je er op verantwoorde wijze mee rijdt), dat durf ik toch wel te betwijfelen. En met de cabrio kan je nog je kinders gaan ophalen of even stoppen bij de supermarkt voor nen bak Duvel. Dus ik volg het cabrio-idee eerder dan het moto-idee. Als moto’s zo ideaal waren, had iedereen al eentje gehad…

  • Bender schrijft (23 April 2008 om 16:26 ):

    Hey, mooi stukje! Ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb de hardtop van mijn Miata ook weer opgeborgen. ’s Ochtens rijd ik wel dicht naar mijn werk, ben dan nog niet wakker en geen zin om voor die 20 min het dakje open te gooien. Na een dag hard werken in een vies muf airco kantoor is er niets lekkerder dan het kapje open te gooien en via een leuke omweg naar huis te rijden :-)

    @Markus: dat snap ik nou echt niet. Als je cabrio rijden niet leuk vind, waarom heb je er dan een?
    Je ziet dat zo vaak, lekker zonnetje, lekkere temperatuur… en dan kom je iemand tegen in een (mooie) cabrio met het dak dicht…. Ik snap dat echt niet!

  • mx5/rx8owner schrijft (23 April 2008 om 20:07 ):

    @wOoOdy.

    Daar heb je een heel goed punt. Alleen dat motorgeluid kan ook tegenwerken. ;)
    Maar anyway, cabriorijden maakt relaxed rijden leuker en het lijkt nog harder te gaan ook. Het windgeruis wat je bij de oudere en kleinere cabrio’s gelukkig nog hebt, helpt ook mee aan rustiger rijgedrag. Aangezien dat op hogere snelheden verschrikkelijk luid en irritant kan worden.
    Sluiproutes hebben vaak ook als voordeel dat je door een veel mooiere omgeving rijd, wat ook meehelpt aan een rustiger rijgedrag. :)

  • mx5/rx8owner schrijft (23 April 2008 om 20:12 ):

    Over motorgeluid gesproken. Het filmje “geluidsopname rx8 hp” wat ik vorige week op Autojunk heb geplaatst, kostte toch iets meer dan benzine en tol. De lullige boete is binnen. Maar ja, dat wist ik eigenlijk al. :twisted:

  • Frasker (Maserati MC12) schrijft (23 April 2008 om 21:03 ):

    Ik vind het een goed idee, alleen gaan van sommige auto’s de prestaties wel achteruit. Dus wat er ook staat leg ik nu de nadruk op, om protesten te voorkomen moet de bpm verlaagd worden voor cabrio’s en niet coupé verboden worden. Ik zou zeggen, ga naar eurlings toe!
    BTW: Dit soort cabrio’s mogen ook toch?

  • Lagonda schrijft (23 April 2008 om 22:57 ):

    Yes, goede column ! Ik heb zelf ook nog een cruise control ingebouwd en dit maakt het cabrio rijden helemaal af.

    @markus Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar heb jij een auto met hardtop omdat je dat in die samenstelling mooi vindt ?

    Ik weet dat met name in de US vroeger veel, b.v de Triumph’s TR6-en, besteld werden met hardtops zonder softtop. Liefst nog airco ook. Maar puur om het model dus.

  • hhwa schrijft (24 April 2008 om 15:21 ):

    Kerel, al die frisse lucht van die cabrio van je heeft je niet veel goed gedaan denk?! dat kan toch noooit werken?:P maargoed, wel leuk bedacht!

  • W. K. schrijft (25 April 2008 om 8:54 ):

    dat is weer imand die alleen naar zijn werk rijd en terug.

    1. is nederland niet bepaalt een cabrio land
    2. heben ze die snelwegen anglegt om juist het verkeer niet door die dorpen te lijden

  • W0o0dy schrijft (25 April 2008 om 10:47 ):

    @wk: dus níet, ik heb een baan waarvoor ik meer dan 30000 km per jaar rij en dat is al 10 jaar zo. Ben dan ook behoorlijk thuis in de fileproblematiek. En in nederland kun je best regelmatig open rijden, ook al doen veel watjes met hun cabrio dat niet omdat ze te lui zijn of denken dat het koud is zonder dat ze het hebben geprobeerd.
    Daarnaast mag je wel proberen fatsoenlijk nederlands te schrijven als je dan toch zo nodig zuur commentaar kwijt moet.

  • TW schrijft (25 April 2008 om 15:26 ):

    vooral iets voor nederland met ons weer ;)

  • Danny schrijft (8 May 2008 om 10:39 ):

    Heel goed idee ik steun voor 100% mee!

  • Geef een reactie:

    Je kunt eenvoudige tags (<b>, <i> en <img src="image-url">) en smilies gebruiken,
    URL's (incl http) worden automatisch gelinkt. Lees ook even onze huisregels.